Forslag på ulike kondisjonsøkter

08.09.2015 - 19:55 2 kommentarer

Er du lei av å gjennomføre de samme øktene hver gang du trener? Eller trenger du kanskje inspill og forslag på nye og effektive kondisjonsøkter?

Her er noen forslag på ulike kondisjonsøkter som jeg bruker i mitt treningsprogram. Kan gjennomføres som løping eller på sykkel. 

Intervaller



Når det gjelder lengre løpeøkter pleier jeg å ha ca tre ulike økter:

Her er også en forklaring på de ulike pulssonene, og hvilken sone man burde ligge på i de ulike øktene. Det står også noe om restutisjonen, og hva du trener i de ulike sonene. Det er min svenske trener som har skrevet dette, og det finnes sikkert mange ulike meninger og måter å gjøre det på, men dette funker hvertfall for meg. Det er viktig å vite at puls er veldig individuelt. Noen har høy puls mens andre lav. Det er derfor viktig å tilpasse etter sin egen puls. Når man vet makspuls og hvilepuls, kan man regne ut sine egne soner. 



 

Prøv ut noe nytt da veeell, og kom gjerne med tilbakemeldinger på hva du syntes:)

2 kommentarer

johanne

08.09.2015 kl.21:31

när jag kör intervallet kör jag på löpbandet, och har tyvärr ingen ordentlig pulsklocka. Så undrade när du kör intervallerna, ex 5x5, ungefär hur många km/h motsvarar middels intensitet? :)

hedvigwessel

09.09.2015 kl.17:46

johanne: Hei Johanne! det kommer veldig an på din kondisjon, men regner med du kan løpe på mellom 8-9km/h. prøv deg frem :) etter første intervall skal du være sliten, men likevell ikke være død..

Skriv en ny kommentar

hits