Hva yoga har gjort for meg

20.09.2015 - 15:32 8 kommentarer



For cirka ett år siden begynte jeg å praktisere yoga. Jeg ble introdusert til yoga mye før den tid, men det var først for ett år siden at jeg ble hekta. Det siste året har jeg praktisert yoga nesten hver eneste dag. Jeg liker å praktisere yoga om morgenen, og pleier alltid å gjøre det før frokost. Det gir meg en utrolig god start på dagen, og jeg praktiserer mellom 20-40 minutter.

Jeg er usikker på hva det var som fikk meg til å fortsette å praktisere yoga. Men det jeg vet var at kroppen min ville ha mer. Det var ikke store endringer i starten, men jeg merket at jeg følte meg bedre. Uten at jeg helt klarte å sette ord på akkurat hva som ble bedre, ville jeg fortsette. Jeg følte forbedringer både fysisk og psykisk. Kroppen min føltes bra, og jeg hadde bedre kontroll over tankene mine.

Jeg har de siste årene hatt en del smerter og plager. For ikke lenge sider slo det meg at mye av dette nesten har gått helt over. Jeg startet med å spørre meg selv hva jeg har gjort annerledes det siste året, og det eneste jeg kom på var yoga.

Jeg har tidligere slitt en del med hode- og nakkesmerter. Jeg hadde mye vondt i hodet, og var mye anspent. I tillegg til at jeg var veldig stiv og anspent, tror jeg en av årsakene til mine hode og nakkesmerter kom av stress. Selv om jeg mener at jeg ikke stresser, og kun gjør ting fort, er jeg nok litt stressa. Det er mye som skal gjøres på liten tid, og jeg er en person som vil få med meg mest mulig. Jeg har mye på agendaen, og ting går i ett.

Landslagssitasjonen har nok ikke akkurat hjulpet for mine høye skuldre. Det er ikke å legge skjul på at i de siste årene har økonomien for landslaget vært tøff. Det har vært flere kritiske perioder, og det er ikke gøy når du blir fortalt at det er stor risiko for at du snart står uten lag. Vi fikk også beskjed om den kritiske situasjonen midt i sesong, noe som gjorde at jeg følte press til å prestere. Jeg fikk en følelse av at jeg måtte prestere for at vi skulle få inn sponsorer. Det er ikke et godt grunnlag for å prestere, og det gjorde at jeg kjørte mye dårligere.

I tillegg til smerter i hode/nakke og mye stress, har jeg slitt litt med pusten. Når jeg trente hardt fikk jeg en følelse av at jeg ikke fikk nok oksygen, noe som førte til at jeg fikk en dunkende følelse i hodet, samt uklart syn og svimmelhet. Jeg har lenge trodd at jeg har astma, og da jeg fikk avkreftet dette ble jeg sjokkert! Jeg forstod ikke hva som kunne være årsaken til at jeg hadde en følelse av at jeg ikke fikk nok luft når jeg trente. Da legen la frem at dette kunne være psykisk, lo jeg av han. Jeg forklarte til han at "dette er jo ikke psykisk. Hadde jeg hatt mulighet å endre det, skal jeg love jeg hadde gjort det!" Han mente at jeg pustet mer enn det jeg egentlig trengte, og at det var en form for hyperventilering. Han bad meg om å prøve å kontrollere og roe ned pusten når jeg trente. Da jeg gikk fra legen var jeg ikke overbevist om at mine "pusteproblemer" kunne være psykisk, men det lå likevel i bakhodet.

Begge disse problemstillingene har gått gradvis over uten at jeg helt har lagt merke til det. Siden yoga er det eneste jeg har gjort annerledes det siste året, tror jeg derfor at yoga kan ha vært en viktig faktor til at kroppen og pusten min har blitt bedre. For å bekrefte mine teorier, har jeg prøvd å finne forskning på hvordan meditasjon og yoga funker på kroppen.

Yoga og mindfulness er basert på buddhistisk meditasjon, og handler om å trene sinnet til å være til stede her og nå, uten å være styrt av tanker om fortid eller fremtid. Målet er å observere tankene sine utenifra, slik at man lettere kan kontrollere dem. Yoga skal være prestasjonsfritt, og man ønsker å oppnå en ikke-dømmende tilstand. Ved å fokusere på pusten skal man gjennom å praktisere yoga få kontroll over tanker og kropp.

I følge forskning ved NCCIH viser det seg at yoga reduserer stress, depresjon og angst. Yoga har også positiv effekt på ryggplager, immunforsvaret, leddgikt og diabetes. I tillegg vil yoga forbedre din styrke og fleksibilitet. Noen studier viser også at yoga hjelper mot astma.

Det er ikke uvisst at en høyere serotonin fører til et lykkeligere og sunnere humør. Yoga(og annen trening) fører til en betydelig økning i serotonin og en nedgang i nivåene av monoaminoksidase (et enzym som bryter ned nevrotransmittere). Ved universitetet i Wisconsin, mener Dr. Richars Davidson at venstre prefrontal cortex viste økt aktivitet når man mediterer, som indikerer i større grad av lykke og bedre immunforsvar.

Overlege i kardiologi ved Diakonhjemmet i Oslo Erik Ekker Solberg mener at effekten av yoga skyldes antageligvis stressreduserende endringer i det autonome nervesystemet og den dype avspenningen. Det autonome nervesystemet styrer aktiviteten i den glatte muskulaturen, hjertemuskulaturen og i kjertlene. Det vil si så godt som alle indre organer utenom skjellettmusklene og skjelettet. 

Når jeg legger forskning til grunn er det stor sannsynlighet for at yoga har hjulpet meg. Det er jo klart at yoga forbedrer fleksibiliteten. Før jeg begynte med yoga var jeg veldig stiv, og jeg tror at det å få løst ordentlig opp i musklene mine har hjulpet til at hodepinen min slapp. I tillegg har jeg blitt roligere, og klarer å distansere tankene mine bedre. Noe som igjen har ført til mindre stress. Å praktiserer yoga hver morgen gir meg et utrolig godt utgangspunkt for dagen. Jeg føler at jeg får en god start på kroppen, samt at jeg blir avslappet og har en mer positivt innstilling. Når man praktiserer yoga, er det viktig med rolige og dype pust. Dette gjør at lungekapasiteten utvides, og jeg tror det har ført til at "astmaen" min er borte. Jeg klarer å kontrollere pusten min bedre, og får ikke like fort vondt i hode når jeg trener.

Etter min erfaring er yoga en fantastisk måte å bli bedre kjent med kroppen sin, kontrollere tankene sine, og trene på tilstedeværelse. Tilstedeværelse er noe jeg tror er viktig å ikke glemme. I dagens samfunn er det lett å være mange steder på en gang. Med IPhone og alle digitale mediene, gjør at man hele tiden er tilgjengelig, og aldri helt tilstede. Yoga har for meg hjulpet med det å være til stede. Når jeg gjør noe, prøver jeg å være 100% i det, og ikke blir forstyrret. Dette tror jeg også hjelper meg i kulebakken. Tilstedeværelse i kulene er viktig, for der er det minimale forstyrrelser som kan ødelegge et run. 

8 kommentarer

Ingrid

20.09.2015 kl.16:31

Hei, har prøvd ut yoga gjennom youtube, men finner ikke noe bra "program" har du link til et eller noe?

Caroline

20.09.2015 kl.16:58

Hvor/hvordan lærte du Yoga?:)

20.09.2015 kl.19:41

Kan du skrive/forklare øvelsene du gjør? :)

Charlie

21.09.2015 kl.13:55

Så bra at yoga har gjort så godt for deg!

Jeg klarte ikke gjøre annet enn å kjenne meg igjen i det du skriver, for jeg begynte også med mye mer hyppig yoga i år. Jeg har fibromyalgi, noe som gjør at jeg har mye smerter og stivhet i kroppen hele tiden. Tidligere har jeg vært avhenging av å gå til muskelterapaut og kiropraktor 2-4 ganger pr mnd. noe som ble veldig dyrt. Men etter at jeg begynte å gjøre yoga mye mer hyppig tidligere i vår, har jeg ikke gått en eneste gang til muskelterapi og klart meg veldig bra uten. Jeg er forsatt stiv og har mye smerter, men etter en god økt med yoga letter det veldig. I tillegg har det gjort meg mer utholden når jeg i sommer begynte å trene til å gå opp Stoltzekleiven her i Bergen (En fjellside med ca 850 sten og trappetrinn rett opp!)

Yoga er virkelig en helt fantastisk treningsform, så akkurat nuh tenkte jeg å legge meg på matten og få igang en god økt =)

Ha en flott dag!

Per

21.09.2015 kl.15:48

Kan tipsa om en bra Youtubekanal som heter "yoga with Adrienne" (eller något sådant). Hon har bland annat ett 30-dagars program (kostar inget) som ær bra.

hedvigwessel

21.09.2015 kl.18:13

Charlie: Hei, så hyggelig å høre din historie og at yoga funker for deg. Fortsett med det:)

June

04.01.2017 kl.19:47

Hei,

Anbefaler denne siden:

https://www.doyogawithme.com/

Dette er en side med masse program og klasser med video, alle er gratis. Man kan velge nivå, type, lengde og vanskelighet.

Man må registrere seg, men det er det verdt.

malin

04.01.2017 kl.21:20

Hvilke øvelser bruker du? vil gjerne har litt tips om øvelser eller gode videoer. vil starte med yoga :)

Skriv en ny kommentar

hits