august 2015

Svett og god

Nå har jeg akkurat trent ben styrke og er ganske død.. Dette var dagens ben økt:

Oppvarming 10min sykle rolig, høy frekvens
  10 min aktiv bevegelighet
  Frivending med støt 2x5
  Rykk 3x5

Ben  Frivending 3x4
  Knebøy 3x6
  Markløft 3x6
  Nordic Hamstrings på bosuball 3x10

I tillegg til ben øvelsene trente jeg litt mage. Jeg har i det siste fått litt vondt i knærne mine, derfor fikk jeg ikke gjennomført knebøyen like bra.. Smerten begynte på Fonna for to uker sider. Jeg hadde en del bakpå landinger. Det vil si at jeg på en måte overroterer litt, og lander med knærne i mindre enn 90 graders vinkel. Med andre ord rumpa nær bakbindingen. Etter jeg hadde en del slike landinger, begynte det å rive litt i kneet. Jeg var å sjekket kneet idag, og det viser seg at senene mine i begge knærne er helt fine(heldigvis), men puten i venstre kne er litt hovent og irritert. Det er dette som skaper smerten jeg føler i kneet når jeg belaster det. For å avlaste kneet og få det til å lege raskere, ble kneet teipet. Så da får vi håpe det ikke tar så lang tid før det blir bra igjen. Det er så kjedelig å ikke kunne trene 100% pga småskader..

Nå skal jeg prøve å få gjort litt skolearbeid før jeg skal ut på en ny økt. Neste økt er løping, hvor planen er å løpe ca 60 min med 160 i gjennomsnittspuls.

Bali week #6 Recommendations

God søndag:)

Litt anbefalinger..

Som sagt bodde vi i Jimbaran, rett ved Gataway Collage, hvor vi trene hver dag. Jimbaran er ca 10-15 minutter fra Kuta, og for å komme oss rundt leide vi scootere. Det er mange som syntes det er skummelt å leie scooter og kjøre på motorveien pga den voldsomme trafikken. Vi syntes det var kjempe gøy vi, og litt av hele morroa.

Strender: Uluwatu Beach, Greger Beach(Nusa Dua) og Padang Padang Beach.

Spisesteder: Potatoe Head(its a must! ligger i Seminyak. Også kult å ligge ved poolen ved dagtid), Sushi Tei(Kuta), JBC(Jimbaran Beach Club. Her er det masse ulik mat og flere resturanter. Vi spise indisk, og det var helt sinnsykt godt!!)

Surfing: For det meste surfet vi på Kuta beach, vi var jo nybegynnere så det passet oss bra! Her er det masse surfstander rundt om kring på stranden, alle er flinke og billige. Ellers er det bra surf i Uluwatu og Padang Padang.

Utflukter: Gili øyene, hvis jeg husker rett tar det ca 1-2 timer med buss og deretter 1-2 timer med båt fra Kuta. Andre utflukter som vi ble anbefalt, men aldri fikk tid til var; Nusa Lembongang(fin øy for en weekend), Ubud(her er det mye å se, ris felter, kunst, templer), Mt. Agung(en fjelltur som visstnok ikke er altfor lang, med fin soloppgang), og Lovina(nord på Bali, med fine snorklemuligheter og delfiner ++).

Senere idag kommer film fra turen:D

Bali week #5 Magical sunsets

God lørdags morgen!

Noe av det vakreste med Bali, var solnedgangene. Vi så på den nesten hver eneste dag, og ble like fasinert hver gang. Det er noe helt spesielt med solnedgangene på Bali som er vanskelig å sette fingeren på.. Hva syntes du?

Bali week #4 Snorkeling with turtles

Heii,

Selvom hjemreisen fra Gili ble et mareritt, var likevel dagen helt fantastisk. Jeg hadde egentlig aldri snorklet før, så gledet meg skikkelig til å gjøre det. Jeg er utrolig glad for at vi fikk gjort det på Gili. Vannet var så klart og fint, og det var masse morsomt å se. Som sagt leide vi en liten båt, med to lokals som hjalp oss. De kjørte oss ut til der de mente det skulle være skilpadder. Det tok litt tid før vi fant dem, men shiit skilpadder er kule dyr! De bare svømmer rundt og chillern. Tar det helt med ro! Jeg ble overrasket over hvor store de er, følte de var på størrelse med meg.. Nå er jo ikke akkurat jeg den høyeste av de alle, men store var de hvertfall!

En opplevelse jeg har med for livet, og anbefales på det sterkeste!

Bali week #3 Gili Islands

Heii og god formiddag.

Gili øyene! Wow, for et sted og for en tur. Tiril og jeg bestemte oss for å ta en dagstur til Gili Trawangan. Det var først 2-timers buss tur, så ca 2 timers båttur. En utrolig fin og behagelig reise til. Da vi kom i land, var vi ganske ivrige i å komme ut og bade. Vi leide en liten båt, og dro utover. Målet var å finne skilpadder (bilder av snorklingen kommer imorgen).

Det var helt fantastisk å snorkle. Vannet var helt klart og rent, og vi følte oss fri! Etter noen timer i havet, fikk vi i oss litt mat ooog for en god mais!!! Skikkelig fresh, og digg. Så var det på tide å dra tilbake til Bali igjen. Båtturen startet veldig bra, det var strålende sol og vi bestemte oss for å sitte på taket av båten. Det var ikke en god ide... Etter 15 minutter begynte bølgene å ta seg opp. Det sprutet noe vanvittig og vi ble klissvåte. Vi prøvde å gjemme oss helt bakerst øverst i båten, bak noe vi trodde var motoren. Det tok kanskje 40 miutter før båten stoppet igjen, og vi kunne gå ned og sette oss inne. Inne var det helt stappfullt, og vi satt oss i et lite hjørne helt foran. Det tok ikke lang tid før bølgene tok seg enda mer opp... Jeg er veldig vandt med å være på sjøen, så trodde aldri jeg ville bli sjøsyk. Men fy fader... Det er noe av det værste jeg har vært med på. Båten vaiet ikke bare opp og ned, men frem og tilbake. Det var nok det som tok knekken på meg. Så jeg endte opp med å spy, heldigvis i en pose, sammen med ganske mange andre. Etter en god stund med mye helvete, klarte jeg å lure meg til en plass ved vinduet og satt med hodet ut resten av turen. Det var nå blitt bekmørkt, og vi hadde kanskje brukt 4-5timer.

En dag som startet så bra, endte ganske jævelig..

Bali Week #2 Uluwatu Beach & Potatoe Head

Etter en morgen økt på Gateaway Collage sitt treningssenter i Jimbaran(der vi bodde), dro vi til Uluwatu beach. Det var et skikkelig kult sted. Det er på en måte en strand som ligger gjemt helt nederst av en klippe. Man må gå mange små trapper ned, så kommer man til en bitte liten strand(på bilde øverst). Men når man går gjennom en liten sti under steinene kommer man til en utrolig fin og litt større strand. Denne stranden anbefales å dra til!

Etter en litt dårlig erfaring med maten på stranden i Jimbaran, fikk vi anbefalt Potatoe Head i Seminyak. Har du vært der? For et kult sted!! Vi forelsket oss med en gang. Vi kom dit på kveldstid og spise middag, men det er visst kjempe fint å ligge der på dagtid også. Maten var helt fantastisk!! Vi bestilte tapas, og ble overrasket for hver rett vi prøvde, så mange nye smaker! OG DESSERTEN!!! Wow, det var så godt at vi holde på å bestille en runde til. Hvis du er i Bali, eller skal dit en gang, anbefales Potatoe Head på det sterkeste!!

Bali Week #1 First sunset

Weeey, jeg har bursdag:D:D Føles vell egentlig ikke helt ut som en bursdag, for har gjort det samme jeg gjør nesten hver morgen. Har hatt yoga, og spise goood grøt med masse digg på. Også lagde jeg meg ferskpresset appelsin juice. Elsker å lage juice, det er så godt og man får i seg så mye viktige vitaminer.

De neste dagene har jeg tankt å ha en liten throwback Bali week. Det er ca et år siden Tiril og jeg var på Bali, og har fortsatt så mange fine bilder jeg har lyst å dele. Så da tenkte jeg rett og slett å legge ut de nå, og skrive litt om hva vi gjorde der borte. Jeg husker alt som om det var i går!

Bali var en av de desidert fineste turene jeg har vært på. Øya er helt nydelig, og menneskene er så vennelige. Vi fikk trent skikkelig bra, samtidig som vi fikk koblet av å utforsket øya.

Første dagen landet vi rundt 17 tiden, og dro rett ned på stranden for å spise middag. Vi var i ekstase!! Jeg husker så godt hvor glade vi var. Det var nydelig vær, glovarmt og vi bodde rett ved vannet. Vi dro ned for å spise middag på stranden med en gang. Maten var utrolig god, men dessverre ble Tiril matforgiftet. Haha, dagen etterpå snakket vi med folk ang hvor vi hadde spist. De var sånn: neeei, dere spiste vell ikke på de bodene på stranden? Haha, vi som trodde vi hadde funnet det vanvittig fine og billige steder rett utenfor døra. Vi spiste ikke der mer for å si det sånn. Men der og da var det likevel en fantastisk første kveld på Bali.

Flying home

Nå sitter jeg på Flesland og skal ta flyet til Oslo. Bilen min er nemlig på verksted, så fikk ikke kjørt den opp. Jeg syntes det er mye mer behagelig å kjøre selv. Da slipper man å bære bagasjen rundt om kring. Jeg syntes også det er ganske gøy å kjøre bil. Det tar ca 5-6 timer å kjøre fra Oslo til Fonna, og for å få tiden til å gå høre jeg nesten alltid på lydbok. Nå er jeg mitt i Jo Nesbø sin serie Harry Hole, og Rødstrupe. Jeg syntes bøkene hans er utrolig spennende, og for meg som reiser så mye er det utrolig greit å ha de på lydbok. Hva syntes du om Harry Hole bøkene?

Fjords

Tidligere fjelltur i Herand, 15 minutter fra Jondal. Elsker dette stedet.

Nå er det på tide å pakke bagen, og dra fra dette fantastiske stedet. Det har vært en utrolig fin sommersesong, med ekstreme mengder snø! Er mange år siden det har vært så mye snø her. Jeg har vært på Fonna hver sommer de siste 10 årene.. Det er litt rart å tenke på hvor fort tiden går. Jeg husker så godt første samlingen min her, da jeg reiste med Heming Adrenalin, og jeg var den eneste jenten i bussen. Ikke det at å være eneste jente plaget meg, men det var gode minner. Jeg har faktisk bursdag imorgen, og blir 20år. Så det blir godt å komme hjem å feire dagen med familie og venner. Det er ikke ofte jeg er hjemme på bursdagen min, vi pleier nesten alltid å være på samling rundt denne tiden, så jeg får nyte dagen litt ekstra.

Håper du har hatt en fin mandag <3

Last day

God morgen!

Idag er siste dagen på fjellet, før jeg drar hjem til Oslo igjen. Det har vært en bra samling, med mye fint vær :D Selvom været har vært stårlende, har jeg hatt det ganske utfordrende. Jeg jobber mye med min backflip om dagen, og den har i en lang tid vært veldig bra. Men de siste dagene har den blitt dårligere og dårligere.. Noe som er veldig frustrerende. Jeg prøver hele tiden å tenke på arbeidsoppgavene mine, men noen ganger tar frustrasjonen helt over. Igår tok deg med fire runder før jeg klarte å fukosere og gjennomføre arbeidsoppgavene mine. I starten hang jeg meg opp i det jeg gjorde feil, og klarte ikke fokusere på det jeg skulle gjøre rett. Men etter fire turer fikk jeg det til. Da var fokuset tilbake, og dagen ble avsluttet med flere gode backflips.

Man lærer mest når man klarer å jobbe seg gjennom en tung og kjip dag. Når man kan endre noe som føles skikkelig dritt, og man helst vil sitte hjemme og spise smash(noe jeg følte på i går) - da kan man komme langt! Det er alltid lett når det går bra, og når man er i en god sone. Men når det bukker i mot, det er da man må vise at man er sterk, og tar kontroll på følelsene og tankene sine. For man må ikke glemme at det er en selv som styrer dette. Selvom det ofte kan føles umulig, er det ikke det.

Siden det er siste dag i bakken, skal vi ha "konkurranse". Da gjennomfører vi en skidag som om det ville vært en konkurranse. Vi får ca like mange runder som vi ville hatt om det hadde vært en verdenscup, og det skal rett og slett være så likt som mulig. Så ønsk meg lykke til :D

Nå er det nok!!

TgQBvyN8v7U
Kari Traa har akkurat lansert sin kampanje #trollfighters som omhandler temaet nettmobbing, hvordan man sammen skal bygge hverandre sterkere og "jage nett-trolla tilbake til skogs".

Nettmobbing er et globalt problem som jeg mener trenger mer oppmerksomhet. Jenter spesielt opplever i stor grad trakassering og mobbing gjennom sosiale medier.

I dagens samfunn skal det menes noe om alt og alle. Sosiale medier er en unik plattform hvor man kan dele og finne informasjon. Men det er også en plattform hvor man kan være anonym. Det er lett å sitte bak en skjerm å skrive stygge kommentarer, men det er ikke like hyggelig for mottakeren.

Bloggere er en gruppe som i stor grad opplever nettrakassering. Jeg er helt enig i at når man stikker seg frem og åpner seg til media og for verden, må man være klar for tilbakemeldinger og kommentarer. Men det er når kommentarene blir nedlatende og trakasserende det ikke er greit. Jeg har selv akkurat startet å blogge, så har ikke merket noe til dette enda. Jeg har derimot fått stygge kommentarer på andre sosiale medier som for eksempel Instagram.

Da jeg deltok i OL i Sochi var det flere som syntes det var gøy å rakke ned på meg. Som jeg tidligere har fortalt gikk ikke min OL debut som planlagt, jeg endte nemlig på snørra - to ganger! Jeg fikk flere kommentarer som fortalte meg hvor dårlig jeg var, og spørsmål om hva jeg gjorde i et OL. Å delta i et OL er nervepinnende nok som det er, og hvis man i tillegg skal være nervøs for stygge kommentarer som vil dukke opp, da er det ikke rart det blir krig i verden sier bare jeg.

Det jeg spesielt blir forundret over er hvorfor folk gidder å legger ned energi på å skrive slike ting, når det ikke kommer noe godt ut av det. De kommentarene jeg fikk, sårer selvfølgelig og jeg blir lei meg, men jeg gjør det jeg kan for å legge det bak meg og glemme det. Hva ellers kan man gjøre?

Til deg som sitter der ute og skriver disse kommentarene lurer jeg på en ting, hvorfor? Hva godt får du ut av å rakke ned på andre? Føler du deg selv bedre? For jeg skal love deg at den personen som mottar disse kommentarene ikke har det noe godt.

Jeg vil avslutte dette innlegget med et utdrag fra Kari Traa sin kampanje: "Vi må visa dei at saman er vi dynamitt og at trolla berre kan halda seg i skogen der dei høyrer heima. Viss ikkje, skal vi jaga dei til skogs, saman. Vi må aldri la frykt for andre stå i vegen for våre draumar."

Summer vibes

Det å ha muligheten til å dra ned til stranden etter ski er jammen en god følelse. Det er deilig å kunne koble av litt, og nyte sommervarmen. Det har jo vært en ganske kald sommer i år, så fint å få litt varme på den bleke kroppen min. Som regel er jeg så trøtt mellom øktene at jeg ikke orker å gjøre noe annet enn å legge meg. Sengen er rett og slett for god. Men denne gangen klarte jeg å tvinge meg selv ned til stranden. I det jeg la meg ned sovnet jeg selvfølgelig! Våknet opp ganske svett og god skal jeg si deg. Fikk hvertfall tatt to fluer i en smekk.

Som sagt kommer det ett innlegg senere idag hvor jeg gir min mening om det viktige temaet nettmobbing - så følg med.

Sunshine

Heihei,

I dag er enda en dag med stålende soool!! Jeg blir så glad når det er så fint vær. Det gjør treningen så utrolig mye lettere. Hehe, jeg ser kanskje ikke så glad ut på bildene, men det er bare fordi jeg er fokusert. Hovedfokuset idag er speed. Det vil si at jeg skal pushe meg selv til å kjøre enda raskere, og helt litt raskere enn det igjen. Hver kveld går nemlig trenerene mine og jeg gjennom dagens økter. Trenerne mine filmer nesten alle hopp og løp vi gjør, så analyserer vi det på kveldstid. For meg er det helt vesentlig, og det hjelper å se seg selv og de små deltaljene. Vi kan feks se et hopp opp til ti ganger, i rask og sakte film.

Ønsker dere en fin søndag!

Exploring the forest

God kveld <3

Idag var atter en fin dag i bakken. Det var litt vind, men ikke så mye at det forstyrret treningen. Hovedfokuset var som sagt å terpe på backflipene, og må si det går i riktig retning. Etter to økter på ski, hoppet vi trampoline, og øvde enda mer på saltooo. Lurer på hvor mange backfliper jeg har gjort i mitt liv. Det er nok flere tusen..

Må bare si at det er så fantastisk fint her!! Er utrolig takknemlig for at jeg får trene på et så fint og harmonisk sted. Jeg elsker å utforske naturen, og det er ikke galt når toppen ser ut som den gjør her.

:))

Backflips

God morgen. Håper du hadde en superfin fredag! Jeg hadde en veldig fin gårsdag, men fikk aldri sove... La meg i sengen før 23, og siste gang jeg så på klokken var den 02.30.. Så det var litt kjipt, men føler meg likevell opplagt idag. Kommer vell til å merke det utover dagen. Jeg er nemlig en person som trenger mye søvn. Pleier nesten alltid å sove mellom 8-10 timer.

Nå har jeg akkurat gjort mine morgenrutiner, som er ca 30 min yoga, og grøt til frokost. Så nå skal jeg pakke bagen og gjøre meg klar til å reise opp til bakken. Hovedfokuset idag er å stabilisere backflipene. Backflipen på bildene ovenfor er en backflip som jeg vil si ikke er så bra. Den er ganske liten, og jeg kunne hatt større kryss. Så da er det bare å repetere og repetere, så den blir slik jeg vi ha den.

Imorgen vil det komme et innlegg hvor jeg diskuterer nettmobbing. Følg med.

Ha en fin dag så lenge:))

Purple life

Hei og god kveld!

Nå har jeg akkurat gått en liten kveldstur ved vannet med mine to svenske teammates. Vi bor nemlig i en liten bygd som heter Jondal, hvor det tar ca 20 min opp til isbreen. Det er utrolig deilig å kunne stå på ski, og deretter dra rett ned til vannet og sommeren. Spesielt disse dagene her, når det har vært så utrolig fint vær. Har jo vært opp i mot 26 grader på dagene. Nå kaller sengen snart, og imorgen blir det en ny dag med trening på fjellet.

Håper du får en finfin kveld <3

Beautiful Fonna

Nå er jeg på skisamling på Folgefonna. Har vært her litt over en uke, og de siste dagene har vært helt fantastisk!! Det har vært strålende sol, dog litt vind. Når det blåser alt for mye kan det være litt skummelt å hoppe, for man vet aldri helt hvilken retning vinden drar deg. I går var det heldigvis ikke så ille, og vi hadde treningskonkurranse. Det vil enkelt og greit si at vi trener som om det ville vært en konkurranse. Jeg kjørte da et helløp, som er fra start til mål uten stopp, men backflip og frontflip. Det var første gang på lenge jeg gjorde frontflip på snø. Så var ganske nervøs, er alltid litt skummelt i starten, men man kommer som regel fort inn i det.

Som jeg skrev i mitt første innlegg har jeg begynt å studere Psykologi ved UiO. Siden jeg er her fikk jeg ikke vært på de første forelesningene, så jeg tenkte å lese litt nå.

Stooor klem fra meg

Bio

Promovideo filmet våren 2014, produsert av Anders Stai Fougner

Heihei,

Tusen takk for at du besøker bloggen min :))

Jeg heter Hedvig Wessel, er 20 år og født og oppvokst i Oslo. Jeg er en jente med maur i rumpa, som ikke klarer å sitte stille. Da jeg var 11 år startet jeg med kulekjøring og ble en del av Kari Traa Skilag. Siden det har kulekjøring blitt en stor del av livet mitt, og hverdagen min styres og planlegges etter treningsøktene mine.

Nå er jeg på landslaget i kulekjøring, og i 2014 var jeg så heldig å få delta i OL i Sochi. Selvom det ikke gikk helt som planlagt, fikk jeg en smakebit på hvordan et OL fungerer og jeg tar med meg verdifull erfaring mot mitt neste OL i 2018 - der målet selvfølgelig er å ta medalje.

Til høsten skal jeg kombinere ski med psykologistudier ved Universitetet i Oslo, noe jeg tror blir veldig spennende!

På denne bloggen skal jeg skrive om alt jeg gjør! Dere vil få innsyn i hverdagen til en toppidrettsutøver, og gode tips om trening og kosthold.

Jeg bruker Nikon D5500.

Jeg håper du vil følge meg og mitt liv her. Velkommen :)