oktober 2015

Mood

   

God lørdag! Har en skikkelig søndagsfølelse egentlig. Rart med det. 

Igår var jeg på premiere av RK1 sin nye snowboardfilm "RK1 Snowboarding, 2015". Den var drit kul! Og for et sinnsykt gøy event! Hadde det såå gøy. Jeg tok desverre ingen bilder.. Jeg må virkelig skjerpe meg! Har vært skikkelig dårlig til å ta bilder i det siste. Glemmer alltid kamera, og ønsker helst ikke å bruke mobilen. Men dette fikk vi med oss! haha alltid så morsomt med sånn fotoboks! looove it 




Teaser RK1





Orange, lime & ginger

Som dere vet elsker jeg å lage fersk juice! Det er så deilig og forfriskende, og en enkel måte å få i seg rikt med vitaminer og mineraler. Jeg pleier egentlig bare å slenge sammen det jeg har hjemme av frukt og grønnsaker. Det er mye som passer sammen, og ikke mye som skal til før den blir god. Noe jeg merker går igjen er ingefær og lime. Jeg føler det gir juicen er litt sterk og forfriskende smak. Nå som det er høst og begynner å bli kaldt, er det viktig å holde seg frisk. Da er ingefær en god ingrediens som kan være med å forebygge forskjølelse, men også gjøre deg raskere frisk. Det er flere som mener at ingefær og honning funker vel så bra som andre legemidler for forskjølelse. Jeg elsker hvertfall den kombinasjonen, og lager meg ofte te av fersk ingefær og honning. 

  • 1 Appelsin
  • 1/2 lime
  • Ingefær 




Rooftops






Da var det blitt søndagskveld gitt. Helgen har, som resten av denne uken, gått vanvittig fort. I går var jeg i bursdag til en av mine beste venninner. Det var superhyggelig å se alle jentene igjen! Idag har jeg gjort en del skole. For øyeblikket leser jeg om personlighetsutvikling. Det er et emne jeg syntes er utrolig spennende. Hvordan personligheten utvikles gjennom oppveksten og videre i livet. Visste du at det er i 20-40års alderen hvor personligheten endres mest? Dette var helt nytt for meg. Det er dog viktig å understreke at det er uenighter i hvordan utviklingen av personligheten foregår, og hva som skjer i de ulike alderstrinnene. Dette er noe som preger psykologien veldig. Det er så og si aldri noe "fasit svar". Det er teoretikere som mener noe, og andre som mener noe annet. Det er derfor viktig å drøfte og vise at man kan se et fenomen fra flere synspunkter. Noen mener at personligheten er ferdig utviklet allerede i barnealderen, og andre mener at den utvikles gjennom hele livet. Det er også spennende å lære om hvilke forhold som virker inn på utviklingen. Her er arv, miljø og kjønnsforskjeller viktig. Det er antatt at arv avgjør ca 40% og miljø 60%. Her er det også forskjeller i hva ulike teoretikere mener, noen mener at arv ikke har noe å si, mens andre mener at miljøet ikke har noe stor påvikning på personlighetensutviklingen. Personlig tror jeg det er en interaksjonseffekt, altså en kombinasjon av arv og miljø. Det som er litt interessant, er hvordan miljøet kan være med å dra personlighetstrekk i den ene eller andre retningen. Feks hvis man har utagerende personlighetstrekk, og har gode omsorgspersoner og et trygt miljø vil mest sannsynlig personligheten stabilisere seg, og resultere i god utviklig. Dette kan også være motsatt. Om man vokser opp i et usikkert og voldelig hjem, kan det ha negative og varige konsekvenser på personlighetsutviklingen. Det er større sansynlighet for at man får en personlighet som er preget av tvil, skam, skyldfølelse og isolasjon. Foreldres væremåte setter preg hos barn, og feks en overbeskyttende oppragelsesstil vil mest sannsynlig få negative konsekvenser på barnet. De har større risiko for å utvikle tvil på egen evne og muligheter. 

Håper du har hatt en fin helg:) 

Breakfast with bro











God morgen! Da var det blitt lørdag allerede.. Herregud som tiden flyr! Det er ikke ofte storebror(Per Christian) og jeg har mulighet å spise frokost sammen. Så da tenkte vi at det var koselig å lage en god frokost. Som regel er PC ute av huset før 0730, og han hater egentlig å spise frokost. Han blir kvalm av å spise tidlig på morgenen, og spesielt hvis det er rett etter han har våknet. Løsningen på dårlig tid og lite matlyst blir en smoothie - lett og godt å få i seg. For dere som ikke vet er PC på landslaget i padling, og studerer programering og informasjonsteknologi ved Universitetet i Oslo. Han elsker å løse koder og hater folk som smatter. 

Jeg er FORNYet!

Usikkerhet er noe av det verste jeg vet. Følelsen av å ikke vite. Følelsen av at noe er usikkert er noe som virkelig tapper meg for energi. Jeg er en jente som trenger oversikt. Oversikt over hverdagen min; trening, kosthold, reise og økonomi.

Den usikkerheten som jeg, og laget mitt, har hatt rundt økonomi de siste årene har vært det tyngste. Det er tungt å ikke vite om man har et lag. Det er tungt å ikke vite om man kan fortsette i jobben sin. Det er tung å ikke vite om man kan fortsette å gjøre det man elsker. Følge lidenskapen sin. Følge drømmen sin.

Ski er jobben og lidenskapen min. Jeg elsker å stå på ski! Jeg elsker å trene, og jeg elsker å pushe meg selv hver eneste dag for å oppnå mestring. Mestringsfølelse er det som driver meg, og er det som hele tiden gjør de tunge dagene lettere. Det gjør rett og slett de tunge dagene mulig å gjennomføre. Selv om jeg elsker å stå på ski og trene, skal jeg ikke utelate at det er flere dager hvor man spør seg selv hvorfor i helvete driver jeg med dette? Hvorfor oppsøker jeg smerte? Hvorfor oppsøker jeg motgang? Hvorfor sitter jeg ikke hjemme i sofaen, er trygg og ser på en god film? Jo, det er nettopp fordi det er på ski og på trening jeg føler at jeg virkelig lever. Det er da jeg føler mestring og motgang. Jeg elsker og hater motgang. Motgang er vondt der og da, og det kan svi ordentlig hardt. Men for meg er det viktig å tenke på at smerte og motgang er midlertidig. Når man har kjempet seg gjennom motbakken og kommet seg over kneika, det er da man får den ultimate mestringsfølelsen. Og det er nettopp denne følelsen som gjør at jeg elsker å drive med toppidrett.

De siste årene har kulekjøringslandslaget hatt det tøft. Det er nok ikke bare vi som har slitt økonomisk, men personlig har jeg har virkelig kjent på følelsen som usikker økonomi gir. I avslutningen av de siste to sesongene har vi fått beskjed om at det er mulig at det ikke blir noe videre satsing. At vi må forberede oss på at det ikke blir noe lag. Det å få den beskjeden midt i sesong er en ting - det gjør evnen til å fokusere svært liten. Hvertfall for min del. Jeg følte et stort press til å prestere.

Når det er sagt, var det den følelsen og usikkerheten rundt det å ikke kunne leve det livet man har sett for seg, som var det tyngste. Fare for å miste identiteten sin, faren for å miste det man har jobbet så hardt for over så lang tid. Det å kanskje ikke ha muligheten til å nå det målet man har satt seg. Når jeg setter et mål, er det mye følelser knyttet til dette. Jeg tar ikke lett på et mål, tvert i mot, det betyr mye og det sitter dypt. Tanken på at målet kanskje aldri kan bli oppfylt, eller at man aldri har muligheten til å prøve å nå målet, er vondt.

Denne følelsen har jeg hatt i en godt stund. Det har vært tungt, og det har vært vanskelig. I tillegg til at det har tært på kroppen, tror jeg det har gitt meg mye. Det har lært meg å aldri gi opp. Jeg har lært at det er i motgang jeg virkelig føler mestring. Denne motgangen jeg har kjent på, har vist meg hvor mye ski faktisk betyr for meg, og hvor mye jeg ønsker å oppnå mål mitt. Ikke minst hvor mye jeg setter pris på at folk har tro på meg.

Med dette i grunn, er det utrolig deilig å kunne si at jeg har inngått en avtale med en ny hovedsponsor - FORNY, BackeGruppen. Det er en avtale som strekker seg over fem år, noe som gir en god plattform for meg og min videre satsning. Det gir en tryggheten som gjør at jeg kan senke skuldrene, og virkelig fokusere på målet mitt - det å bli best!

Jeg er veldig takknemlig for at FORNY har tro på meg, og nå gleder jeg meg egentlig bare til å komme tilbake på ski!

 

Bilde tatt av Anders Bakkerud Larsen (Mediehuset Nettavisen)

Magical Autumn










Goood søndag <3 

For en fantastisk dag! Jeg slutter ikke å bli overrasket over de nydelige fargene høsten gir. Det er sååå fint. Min søndag startet med en god egg&bacon frokost. Forfulgt av litt rydding og vasking. Shit, det er lenge siden jeg har spist egg og bacon. Eller egg spiser jeg jo hvert dag, men ikke med bacon. Men denne søndagen følte jeg meg verdt litt bacon. Deretter gikk jeg en tur med en av mine beste venninner på Bygdøy. Det var utrolig koselig, og veldig fint. På grunn av at det var Bygdøy-mila var det ganske folksomt. Etter turen var det hjem, og det tok ikke langt tid før vi var i gang med å bake kanelboller! Haha, har spist mye kanelboller i det siste. Men det er jo såå godt. 

Alt i alt, en utrolig god og avslappende dag. Den har godt veldig fort, og nå skal jeg snart spise middag med familien. Er ganske sliten så kommer nok til å bli en tidlig kveld. Håper du har hatt en fantastisk søndag! 

Good news!



Da har jeg fått svar fra MR, og ingen muskler eller sener er skadet!! Er såå glad for det :D Det som er skummelt med muskler eller sener, er at det tar mye lengre tid og man må ofte operere for å bli helt frisk. Det som har ført til mine smerter, er væske i fettputen som ligger på oversiden av kneskålen. Når den blir utsatt for mye trøkk blir den øm og sår, som da gir smerte.

Det fysioen nå har sagt er at jeg kan gjøre alt som ikke gjør vondt, og gradvis gå tilbake til vanlig trening. Dette er good news, og jeg er veldig glad! Jeg hadde jo på følelsen av at det ikke var så alvorlig, men det er uansett godt å få avklart det. Det er også deilig å vite at det er det samme som har forårsaket tidligere smerte. For det var nettopp dette jeg fikk beskjed om at var årsaken sist. Det betyr at jeg ikke har pådratt meg noe nytt, men fettputen fikk aldri nok hvile til å bli helt bra igjen.

Det var en skikkelig lettelse å få denne beskjeden. Det har vært utrolig kjipt å ikke kunne trene optimalt. Jeg har følt det litt sånn at jeg har kjørt på halv maskin det siste året. Siden jeg har fått vondt i kneet når jeg har pushet det for hardt, har det gjort at jeg har vært litt forsiktig.. Spesielt når det gjelder knebøy og frivending. Disse øvelsene har medført mest smerte, og det er også de øvelsene som kanskje er viktigst for å bygge opp god styrke i bena. I kulekjøring er det viktig å være sterk og eksplosiv i bena, så det har vært kjipt å ikke kunne trene knebøy og frivending.

Det å måtte redusere trening, eller følelsen av at man må holde igjen på grunn av skade, er utrolig kjipt. Jeg har vært så heldig at jeg ikke har hatt noen ordentlig store skader, men det har likevel vært små ting som har gjort at jeg ikke har kunnet trene 100%. Når man jobber så hardt og bruker all sin energi og tid på noe, er det utrolig frustrerende når man blir hemmet av skade. Å bli skadet er noe mange opplever, og jeg tror det kan være bra å forberede seg på det. Jeg tror at når man først skader seg kan man takle motgang mye bedre om man har tenkt gjennom hvordan det vil føles, hvordan hverdagen endres, og hvordan man skal bruke tiden sin. Jeg tror det også er viktig å reflektere over hvordan man skal finne energi og glede til opptrening.

Personlig er jeg veldig redd for å bli skadet. Eller det blir kanskje litt feil å si redd, men jeg er hele tiden på vakt for å unngå å skade meg. Hvis jeg merker smerte noe sted, reduserer jeg trening eller snakker med en lege. Jeg tror dette er en av årsakene til at jeg har vært såpass lite skadet, og for meg funker det hvertfall bra. Om man derimot hele tiden går rundt og er redd for å bli skadet, da tror jeg ikke man får trent optimalt. Slik føler ikke jeg det. Mye av det jeg gjør kan være farlig, men da prøver jeg alltid å tenke på all den trening jeg har lagt ned som har gjort at kroppen min skal tåle utfordringene og eventuelle fall. Jeg beregner alltid skaderisk, men så lenge jeg føler meg trygg på at forholdene er gode, tar jeg utfordringen.

Smoothies and knee-story




Raspberrie and blueberry smoothie with chia seeds on the top. Drinking out of Simply Straws mug and straw. 

Hei og god torsdags morgen! Nå har jeg akkurat drukket opp en goood smoothie til frokost! Har en så kalt lazy-morning. Jeg har ikke trening før etter lunch, så da sov jeg så lenge jeg klarte. Har fått skikkelig dilla på å lage smoothie til frokost. Det er så enkelt og greit, og om man har dårlig tid kan man ta den med. For å få den litt mer fyldig, tilsetter jeg havregryn og egg. Det høres kanskje litt ekkelt ut med egg, men man smaker det ikke i det hele tatt! Anbefales på det sterkeste, da man får et mektig måltid som kan drikkes! 

Som jeg tidligere har fortalt, har jeg hatt en del smerter i knærne mine i det siste. Derfor dro jeg tidligere hjem fra skisamlingen i Zermatt. Jeg har hatt litt problemer med de for noen år tilbake, men da fikk jeg behandling og det ble helt bra i ca ett år. Det kom tilbake i fjor, og har hatt litt småsmerter når jeg gjør dype knebøy eller kommer bakpå i kulebakken. Første gang jeg merket det skikkelig igjen var nå i august. Jeg hadde én bakpå landing, hvor jeg med en gang merket smerte. Det var nesten som det stakk i kneet, eller som om noe ble dratt i. Jeg tok det roligere med en gang, men fortsatt å kjøre dagene etterpå. Da jeg kom hjem fra samlingen hadde jeg to uker før jeg skulle dra til Zermatt, og jeg hadde et ønske om at det skulle bli helt bra til det(litt optimistisk fra min side kanskje...) Jeg fikk hvert fall behandling og trente mye mer koordinasjon og enkle øvelser som ikke belaster så mye på kneet. Men jeg merket at kun de "enkle" øvelsene gjorde vondt.

Da jeg kom til Zermatt merket jeg at kneet fortsatt ikke var 100%, men jeg kjørte på likevel. Siden jeg ikke hadde smerter da jeg kjørte kuler, tenkte jeg at det skulle gå fint. Men så hadde jeg en bakpå landing og da rev det i kneet med en gang. Vi har jo ingen fysio eller lege med oss på samling, så jeg besøkte fysioen til den australske landslaget. Han mente at om jeg ønsker å være smertefri i vinter, burde jeg dra hjem slik at jeg fikk mest mulig tid til å finne ut akkurat hva som er galt med kneet, og da bygge meg opp igjen.

Så nå er jeg hjemme og gjør nettopp det. Jeg skal få svar fra MR i dag, så er veldig spent. Jeg vet ikke om det var nødvendig å ta MR. Det høres så alvorlig ut med en gang man tar det, men jeg valgte å ta MR for å utelukke det verste. Jeg tror mest sannsynlig at det ikke er alvorlig, men tenker det er bedre å være på den sikre siden. Jeg føler dog at behandlingen har hjulpet veldig, og knærne mine føles mye bedre! Nå har de jo i tillegg fått mye mindre belastning, så da blir de jo med en gang mindre såre.

Jeg krysser fingrene, og håper at det ikke er noe stort som vises på MR. Jeg skal holde dere oppdatertJ Ha en fin dag.

Mindmaps





Heii og god mandag! Jeg må bare unnskylde at jeg har vært så fraværende i det siste.. Den siste uka har gått i ett, og det har vært lite tid til overs.

Nå har jeg vært hjemme i fem dager, noe som ikke var planen.. Jeg dro nemlig tidligere hjem fra Zermatt på grunn av smerter i kneet. Jeg tror ikke det er veldig alvorlig, men jeg mener det er bedre å gi seg mens leken enda er god. Jeg valgte derfor å la kneet få hvile ved å dra hjem en uke tidligere enn resten av laget mitt. Jeg tenkte å skrive et litt lengre innlegg om mine tanker rundt skader senere.   

Nå har jeg sittet i noen timer med skole, og for øyeblikket leser jeg om sinnforståelse. Sinnforståelse er grunnlaget for menneskets sosiale samhandling, og kan defineres som forståelsen av at en selv og andre mennesker oppfatter verden omkring og representerer mennesker, ting og hendelser mentalt. For å kunne fungere godt sosialt er det er viktig å forstå hva andre ser og tenker. Sinnforståelse utvikles over tid, og feks har spedbarn problemer med å forstå hva andre ser og ikke ser. Sinnforståelse kan også forklares som en forståelse om at andre mennesker ikke nødvendigvis har samme syn som en selv. Forståelsen av at det finnes ulike synsvinker på en å samme sak er vesentlig for god sosial tilpasning. Det er stor uenighet om sinnforståelse er medfødt eller ikke, men det er enighet om at sinnforståelsen bygger på kunnskap og erfaringer. 

Sunshine gives me energi





Some snaps from the other day at the hill

Det er rart hvor glad jeg blir hver eneste dag det er sol og gode forhold. Det gir virkelig et godt grunnlag og utgangspunkt for en god treningsøkt. Håper du har hatt en flott dag, og ikke glem å slapp av mellom slagene :)

Den internasjonale kanelbolledagen




Hei og god søndag!

I dag er det den internasjonale kanelbolledagen!! Weey! Haha, i det jeg fant ut av det, var det ingen tvil om at vi skulle bake boller! Jeg elsker å bake, og spise namnam. Kanelboller er nok det jeg liker best av all bakevekst. I tillegg til at det smaker superdigg, bringer det frem gode minner. Mine foreldre er nemlig skilt, og da jeg var yngre bodde jeg en uke hos hver. Jeg husker godt at Mamma ofte hadde nybakte kanelboller dagen vi kom til henne. Veldig koselig, og veldig godt:) 

I går var bakken stengt på grunn av dårlig vær.. Dermed satt jeg halve dagen og leste psykologi. Jeg syntes faget er utrolig spennende, så dagen går fort når jeg leser. I tillegg gikk jeg en rolig tur og stretchet. Alt i alt, en veldig behagelig og rolig dag. 

Da vi våknet idag var det også veldig dårlig vær, men det klarnet heldigvis opp. Siden fjellet har vært stengt i to dager pga dårlig vær var kulebakken helt snødd igjen! Det tok oss flere timer å få gravd frem hoppene, og kjørt opp sporene. Det var godt vi ikke bare var vårt lag(Norge og Sverige) for da hadde vi nok brukt hele dagen på det.. Det har kommet ganske mange lag her nå; Japan, Kina, Frankrike, Sveits, Tyskland, Korea, Australia, og noen fra Canada og Kasakhstan. Når det er så mye pudder og løssnø, blir sporet veldig gropete, og kulene lite faste. Dette er ganske mye vanskeligere enn om de er harde. Personlig liker jeg når kulene er litt hardt, ikke is men harde. Da vet jeg hvor jeg har de, og de endrer seg ikke så mye fra tur til tur. Dagen ble likevell veldig bra. Det var strålende sol, og lite vind. 

Dagen ble toppet med kanelboller til kveldsmat! Namnam, det er så godt. Nå er jeg stappmett og gleder meg til å sove. Goood natt! 

More clouds





Heii og god morgen! 

Idag har vi hviledag, som vil si null ski og trening. Det har jeg utnyttet skikkelig, og har hatt en rolig og deilig morgen. Jeg voknet halv ti, og lagde grøt og kokte egg til frokost. Vi er fem jenter som bor i en leilighet, så det er utrolig hyggelig å være en liten jente-gjeng igjen. De siste årene har det vært få jenter på reise, og jeg merker jeg har savnet det å være en større gjeng. 

I går var det atter igjen mye cloooouds. Det var også en del vind, så været skiftet fort. I det ene øyeblikket var det strålende sol, og i det andre kunne man ikke se lenger enn en meter foran seg. Av den grunn hadde vi hopptrening, og alle haiket(som vil si at vi ikke tar heisen, men etter vi lander, går vi opp igjen). Det ble litt kaos, siden alle nasjonene stod på start og ventet på at det skulle klare opp. Så idet det ble mulig å se, var det førstemann. 

Selvom været var så-der, hadde jeg en skikkelig bra dag på fjellet!! Jeg fikk gjort masse bra backflips, og er superfornøyd. De var stabile og de "dårligste" var likevell bra. Det er noe jeg har merket veldig etter sommertreningen, at mitt laveste nivå er mye høyere enn før. Det gir en god følelse, og betyr at jeg har fått trent bra i sommer. 

Idag skal jeg lese psykologi, stretche, preppe ski ooooog (noe jeg gleder meg veldig til) kjøpe crepe<3 Crepe med nutella er så vanvittig godt, og det er en skikkelig koselig liten resutrant, eller mer riktig, en bod hvor man får det. Hehe, små gleder i hverdagen!

Håper du får en fantastisk dag, og husk å gjør noe som du blir glad av:D 

hits